Saturday, 23 July 2011

puasa bulan ramadhan



assalamualaikum kawan,msti korang tau xlame lg puasa kn,nie aku gtau kowank and jgn xpuasa nyer slamt meyambut dulan ramadhan.....Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.
Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ - (Surah Al-Baqarah: 183)}}
Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.
Hadis Rasulullah s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:
|" Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan......."}}

gembiranyer aku..

assalamualaikum hai there..hah heppy sgt2 nie,mane xnyer dulu aku xdelah cm nie sbb aku xrmai kwn xp skrng dh rmai kotttt..hehe crite nyer begini skrng kwn lame aku y aku agap paling rapat dh mule berbaik gan aku..sape y xhepy an.smlm aku msg die setel an hal knpe aku rgg gan die so msg puyer msg akhir nyer rpat semule.hahahaha..giler2..ade sowng insan nie aku suke die,,dulu jual mahal.xp skrg ade sinaran green light,mcm bole "on" aje an,,xp xper,,yang aku pling tkot an pling pnting dlm idop aku SPM doiii!!>....xlame lg ade pekse dh lah first puase..ade hikmah sebaliknyer..aku dh mule rajin utk blajar,dulu mcm bler...nk blajar mlas ajer rase, sekolah...aduh lgmcm malas nk dtg an..pape pon kali nie aku hepy semule gan idop aku..wahai kekwan ku mari kter berjuang utk mase dpn kiter klau y bercouple kurang kn lah..krane si die bkn bole bantu kiter dlm dewan nanti..hehe...thanx ani krane kwan gan aku and jd mcm dulu..fikir pozitive bye

Friday, 22 July 2011

kepeningan aku..

hah..dh lame aku xpost2 nie,haha..aku dh bace anie mmg tu sbb kiter rgg,aku bkn ape cume tgok pagai ko dh lain ajer,aku pon xtau aper y trjadi kt aku,aku rase mcm ape y aku lalui mcm air..klau aku xbsing ade org ckp aku nie x amik tau sal kowank,xp nk wt cm ner lg,,aku wlau xwt salah aku ttp d persalshkn tau,ape y aku,aku sedeyh,ade kwnxp mcm xder aku kdg2 fkir ape slah aku,,klau ade pon bkn nyer besar sgt,aku mmg xfhmsal sekeliling aku skrg,aku sllu brdoa,aku pasti satu ary nanti smue prsoalan aku terjawab..ellia....aku xtau nk ckp ape..ape y aku wt kt sklh msti bdk kait an aku gan die..spai sownk ckgu tuh pon taye aku,,argh!!gilew d buatnyer..maaf
Kawan bermaksud teman.Bermacam jenis kawan boleh di cari. Di antaranya kawan sejati,yang boleh di bawa berbincang,berbicara tentang hati budi diri kita serta dapat membantu di dalam kesulitan contohnya,kesempitan wang. Sebagai seorang kawan ianya tidak harus menunjukkan sifat-sifat negetif dan sentiasa menunjukkan sifat-sifat yang baik kepada kawan kita,dan melarang teman kita daripada melakukan benda-benda yang tidak baik serta sentiasa menghulurkan bantuan apabila apabila diperlukan.
Tetapi kepada para pelajar sekolah,lelaki atau perempuan.mereka tidak boleh mengambil kesempatan berkawan,untuk bercinta. Mereka tidak boleh mengambil kesempatan berkawan untuk bercinta ianya boleh untuk tujuan pembelajaran,seperti untuk mengulang kaji pelajaran(belajar secara berkumpulan).

Sebagai seorang pelajar,masanya akan tiba untuk bercinta. Tetapi sebelum itu mereka haruslah memberikan sepenuh perhatian kepada pelajaran terlebih dahulu,agar mendapat keputusan yang cemerlang dan kelak dapat membanggakan kedua ibu bapa kita. Sebagai seorang kawan,kita seharusnya memberikan pertolongan seadanya mampu. Ingatlah jangan sesekali kita menghampakan kawan yang memerlukan pertolongan kita .

Seandainya tidak berkemampuan untuk menolong, beritahulah secara jujur serta sebab dan alasan yang munasabah mengapa anda tidak dapat membantu berhubung masalahnya. Dengan itu ianya akan mengerti dan faham dengan penjelasan itu sekaligus dapat membalas kepercayaan dan menganggap ianya tidak silap memilih kita sebagai teman atau kawan baiknya. Ibarat tajuk lagu “Teman Tapi Mesra”. Ianya sekaligus menjadikan kita sebagai sahabat sejatinya.

Ketahuilah kita hidup di dunia ini,mudah untuk kita mencari kawan ketawa, tetapi semasa kita dalam kesusahan,cukup susah untuk mencari kawan menangis. Janganlah kita jadi seperti itu. Dan ingatlah tanpa kawan, hidup ini tidak akan bermakna apa-apa kepada seorang manusia.